Wednesday, June 11, 2025

Նախագծեր 2025-2026թթ

 

Թեմա: Մարդու արյան շրջանառության համակարգը


Նպատակը

  1. Բացահայտել մարդու արյան շրջանառության համակարգի կառուցվածքը և գործառույթները։

  2. Ըմբռնել մեծ և փոքր շրջանառության շղթաների տարբերությունները։

  3. Պարզել սրտի և արյունատար անոթների (զարկերակներ, երակներ, մազանոթներ) դերերը։

  4. Զարգացնել կենսաբանության վերաբերյալ հետաքրքրությունը և խմբային համագործակցության կարողությունները։

  5. Իմանալ առողջության պահպանումը՝ սրտանոթային համակարգի առումով։

Ընթացքը

I. Տեղեկատվական փուլ

  • Ուսուցչի կողմից թեմայի ներկայացում (սրտի կառուցվածք, շրջանառության շրջաններ, անոթների տեսակներ)՝ սահիկաշարով, մուլտֆիլմով կամ մոդելով։

  • Դիտում է 5–7 րոպեանոց ուսուցողական հոլովակ մարդու սրտի աշխատանքից (ընտրությամբ՝ առանց ինտերնետի՝ նկարներով կամ մոդելով)։

II. Հետազոտական և գործնական փուլ

  • Աշակերտները բաժանվում են խմբերի՝ յուրաքանչյուրը ուսումնասիրում է համակարգի մի մաս՝
    ▪ 1-ին խումբ – Սրտի կառուցվածք և աշխատանք
    ▪ 2-րդ խումբ – Արյունատար անոթների տեսակներ
    ▪ 3-րդ խումբ – Մեծ և փոքր շրջանառության շրջաններ
    ▪ 4-րդ խումբ – Գազափոխանակություն և մազանոթային շրջանառություն

III. Գործնական ստեղծագործական փուլ

  • Յուրաքանչյուր խումբ ներկայացնում է իր աշխատանքը ։

Վերջնարդյունքը

  • Աշակերտները պատկերացում կունենան մարդու սրտի և արյան շրջանառության կառուցվածքային և գործառնական առանձնահատկությունների մասին։

  • Արդյունքում կմշակվեն հետևյալ հմտությունները՝
    ▪ հետազոտական մտածողություն
    ▪ խմբային համագործակցություն
    ▪ բանավոր  ներկայացման հմտություններ
    ▪ առողջ ապրելակերպի կարևորում՝ սրտի խնամքի տեսանկյունից

2․Նայարդային համակարգի արձագանքը տարբեր միջավայրերում

Նպատակ

Հասկանալ, թե ինչպես է մարդու նյարդային համակարգը արձագանքում արտաքին միջավայրի տարբեր խթանիչներին՝ լույսին, ձայնին և հպումին։ Հայտնաբերել, թե ինչպես են այս խթանները ազդում ռեակցիայի արագության և կենտրոնացման վրա։

Ընթացք

1. Տեսական մաս

Ուսումնասիրում ենք՝

  • Կենտրոնական և ծայրամասային նյարդային համակարգի կառուցվածքը։

  • Սենսոր նեյրոնների, միջնային և շարժիչ նեյրոնների դերը։

  • Արձագանքի ժամանակը որպես ցուցիչ՝ նյարդային համակարգի աշխատանքի արդյունավետության։

2. Պարզ փորձեր (մոդելային կամ իրական)՝ ռեակցիայի ժամանակի չափում

Գործիքներ:

  • Սմարթֆոնի ռեակցիայի ժամանակի չափման ծրագիր (օր․՝ Reaction Time Test app)

  • Սովորական չափիչ ժապավեն (for ruler drop test)

  • Ժամանակաչափ կամ սմարթֆոն

Փորձային պայմաններ (նախապես որոշվում են)

  • Լուռ և լուսավոր սենյակ

  • Ուժեղ ձայնային ազդակներով միջավայր (երաժշտությամբ)

  • Թեթև մթություն / ցածր լույս

  • Հուզական խթանիչ (օրինակ՝ զարմացնող հարց)

Փորձի կազմակերպում

  • Յուրաքանչյուր մասնակցից 5 չափում յուրաքանչյուր միջավայրում

  • Հաշվում ենք միջին ռեակցիայի ժամանակը (միլիվայրկյաններով)

  • Նշումներ՝ մասնակիցների տարիքը, տրամադրությունը, քնի քանակը

 Տվյալների մշակումը

  • Աղյուսակ և գրաֆիկ՝ միջավայր ըստ արձագանքի միջին ժամանակի

  • Քննական վերլուծություն՝ որտեղ էր արձագանքը ավելի արագ, որտեղ՝ դանդաղ

  • Քննարկում՝ ինչու է այդպես, ինչ գործոններ կարող էին ազդել

 Վերջնարդյունք

  • Վերլուծական հաշվետվություն և սլայդային ներկայացում

  • Աշակերտական գիտական հետևություններ՝
    ▪ Որ միջավայրը նպաստեց առավել արդյունավետ ռեակցիային
    ▪ Ինչ կապ ունի լույսը, ձայնը կամ լռությունը կենտրոնացման հետ
    ▪ Կարո՞ղ ենք օգնել երեխաներին կամ աշակերտներին ավելի լավ սովորել՝ իմանալով այս արդյունքները

  • Առաջարկներ՝
    ▪ Հանգիստ և լուսավոր միջավայր՝ քննության ժամանակ
    ▪ Զանգերի և բարձր ձայների սահմանափակում դասարանում
    ▪ Քնի կարեւորությունը նյարդային համակարգի արձագանքի համար

Օգտակար աղբյուրներ

  • Purves D. et al., Neuroscience (Oxford University Press)

  • Khan Academy – Nervous system overview

  • Scientific American – “How fast can the brain react?”

  • Reaction Time Test (https://humanbenchmark.com/tests/reactiontime)

1. Սննդամթերքի մեջ կենսաբանական պոլիմերների հայտնաբերում

Թեմա – Կենդանի նյութի քիմիական կազմը

  • Նպատակ – Ուսումնասիրել սպիտակուցների, ածխաջրերի, ճարպերի առկայությունը սննդամթերքներում

  • Ընթացք – Տանը կամ դասարանում իրականացնել փորձեր՝ յոդով, բիյուրետով, էթանոլով

  • Վերջնարդյունք – Տեսանյութ կամ ֆոտոպատմություն փորձերի մասին, տվյալների աղյուսակ, եզրակացություն

  • Թվային գործիքներ – Ֆոտոխցիկ, բլոգային գրառում, ինֆոգրաֆիկա Canva-ով


2. Ֆոտոսինթեզի փորձ ու ինֆոգրաֆիկ վերլուծություն

Թեմա – Նյութափոխանակություն

  • Նպատակ – Փաստել ֆոտոսինթեզի ընթացքը լույսի և CO₂-ի առկայության պայմաններում

  • Ընթացք – Տերևների պղնձապատում, արդյունքների համեմատում տարբեր պայմաններում

  • Վերջնարդյունք – Ինֆոգրաֆիկ փորձի փուլերով, ֆոտոպատմություն, եզրակացություն

  • Թվային գործիքներ – Canva, Google Slides, Quizizz-ով թեստ


3. «Միտոզը մոդելով»

Թեմա – Բջջի բաժանում, միտոզ

  • Նպատակ – Սովորողների կողմից բջջի բաժանման փուլերի ֆիզիկական մոդելավորում

  • Ընթացք – Պատրաստում են պլաստիլինով կամ պիքսելային գրաֆիկայով ֆազաների մոդելներ

  • Վերջնարդյունք – Անիմացիոն տեսանյութ կամ սլայդաշար՝ բացատրություններով

  • Թվային գործիքներ – PowerPoint կամ Scratch


4. «Իմ ընտանեկան գենետիկ քարտեզը»

Թեմա – Ժառանգականություն և գենետիկ հիվանդություններ

  • Նպատակ – Ուսումնասիրել ժառանգական հատկություններ՝ ընտանեկան պատմության հիման վրա

  • Ընթացք – Տեղեկատվության հավաքում, պարզ գենետիկ սխեմաների կառուցում

  • Վերջնարդյունք – Գենետիկական ծառ, տեսանյութ «իմ գենետիկ պատմությունը» թեմայով

  • Թվային գործիքներ – Google Docs, Lucidchart, Genial.ly


5. «Մուտացիայի հետևանքով...»» ֆիկցիա + գիտություն

Թեմա – Փոփոխականություն

  • Նպատակ – Ստեղծել գիտաֆանտաստիկ պատմություն իրական գիտական հիմքով

  • Ընթացք – Մուտացիայի մի օրինակ ընտրել, ստեղծել կերպար, զարգացնել պատմություն

  • Վերջնարդյունք – Պատմվածք, մուլտֆիլմ կամ կոմիքս

  • Թվային գործիքներ – StoryJumper, Pixton, Canva


6. «Կենսաբանական գյուտ» հետազոտական-մեդիա նախագիծ

Թեմա – Սելեկցիա և նոր հայտնագործություններ

  • Նպատակ – Հայտնաբերել և ներկայացնել ժամանակակից կենսաբանական գյուտ կամ մեթոդ

  • Ընթացք – Տվյալների հավաքում, հարցազրույց մասնագետի հետ, վերլուծություն

  • Վերջնարդյունք – Ներկայացում (հոլովակ, սլայդ, QR-բլոգ)

  • Թվային գործիքներ – Google Forms, YouTube Shorts, Padlet


7. «Էկոհամակարգեր իմ շրջապատում»

Թեմա – Օրգանիզմ–միջավայր փոխհարաբերություններ

  • Նպատակ – Ուսումնասիրել տեղական բիոտոպ և արձանագրել նրա կենսաբազմազանությունը

  • Ընթացք – Ճամփորդություն, նմուշառում, տվյալների հավաքագրում

  • Վերջնարդյունք – Քարտեզային ներկայացում, լուսանկարներ, վերլուծություն

  • Թվային գործիքներ – Google Earth, Thinglink, Blogger


8. «Հողի կենդանի կյանքը» (մինի էկո-փորձ)

Թեմա – Բնության պահպանում

  • Նպատակ – Հողում բնակվող կենդանի օրգանիզմների ուսումնասիրում և բիոլոգիական ակտիվության չափում

  • Ընթացք – Նմուշների հավաք, միկրոէկոլոգիական վերլուծություն

  • Վերջնարդյունք – Տվյալների աղյուսակ, եզրակացություն՝ որպես բնապահպանական զեկույց

  • Թվային գործիքներ – Excel, Canva, Padlet


9. «Իմ մեդիակենսաբանության գրադարան»-ի ստեղծում

Թեմա – Ամփոփում բոլոր թեմաներով

  • Նպատակ – Ստեղծել թվային մեդիագրադարան 9-րդ դասարանի սովորած թեմաների շուրջ

  • Ընթացք – Յուրաքանչյուր սովորող ընտրում է թեմա և պատրաստում մեդիաբովանդակություն

  • Վերջնարդյունք – Համադրված կայք/բլոգ կամ Google Site

  • Թվային գործիքներ – Google Sites, Blogger, Canva, YouTube

No comments:

Post a Comment